De Regio Gooi & Vechtstreek, bestaande uit acht samenwerkende gemeenten, wil haar inwoners optimaal voorzien in hun mobiliteitsbehoeften. Naast het reguliere openbaar vervoer biedt de regio diverse vormen van maatwerkvervoer, zoals Wmo-vervoer en leerlingenvervoer.
Uitdaging van klant
De regio wordt echter geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid: sommige wijken en dorpen zijn minder goed aangesloten op het openbaar vervoernetwerk, waardoor inwoners afhankelijker worden van doelgroepenvervoer. Dit leidt tot hogere kosten en beperkte flexibiliteit voor de inwoners. De uitdaging is om een beter inzicht te krijgen in de bereikbaarheid van het openbaar vervoer en de aansluiting van doelgroepenvervoer, zodat de regio een efficiëntere en beter afgestemde mobiliteitsstrategie kan ontwikkelen.
Visie op probleem
Visie op probleem
Om deze uitdaging te tackelen, is het van belang om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de bereikbaarheid van verschillende delen van de regio, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de beschikbaarheid van openbaar vervoer, maar ook naar de afstand die inwoners moeten afleggen om een halte te bereiken. Door bevolkingsdichtheid en de spreiding van verschillende doelgroepen mee te nemen in de analyse, kan een vollediger beeld worden geschetst van de vraag naar mobiliteit. Het combineren van deze informatie maakt het mogelijk om zwakke plekken in het vervoersnetwerk te identificeren en gerichte aanbevelingen te doen voor verbeteringen in zowel openbaar vervoer als doelgroepenvervoer.
Om deze uitdaging te tackelen, is het van belang om een diepgaand inzicht te verkrijgen in de bereikbaarheid van verschillende delen van de regio, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de beschikbaarheid van openbaar vervoer, maar ook naar de afstand die inwoners moeten afleggen om een halte te bereiken. Door bevolkingsdichtheid en de spreiding van verschillende doelgroepen mee te nemen in de analyse, kan een vollediger beeld worden geschetst van de vraag naar mobiliteit. Het combineren van deze informatie maakt het mogelijk om zwakke plekken in het vervoersnetwerk te identificeren en gerichte aanbevelingen te doen voor verbeteringen in zowel openbaar vervoer als doelgroepenvervoer.
Wil je ook graag een geografische of demografische analyse laten uitwerken?
Neem vrijblijvend contact op!
Om de regio te ondersteunen, heeft T&T in samenwerking met lokale partners een uitgebreid data-analyseproject uitgevoerd. Hierbij is een bereikbaarheidsscan ontwikkeld, waarbij gebruik werd gemaakt van geavanceerde geografische informatie-analysetools en mobiliteitsdata. De scan omvatte de volgende componenten:
- Bereikbaarheid van openbaar vervoer: Aan de hand van locatiegegevens van bushaltes, treinstations en het regionale wegennetwerk is de gemiddelde afstand van inwoners tot de dichtstbijzijnde halte berekend. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen verschillende wijken en dorpen om te identificeren welke gebieden slecht bereikbaar zijn.
- Doelgroepenvervoer in kaart brengen: De spreiding van gebruikers van Wmo-taxi’s en leerlingenvervoer werd in kaart gebracht en vergeleken met de bereikbaarheid van het openbaar vervoer. Door deze gegevens te combineren met de bestaande infrastructuur, kon worden vastgesteld waar de grootste afhankelijkheid van doelgroepenvervoer ligt.
- Scenario-analyse voor toekomstige mobiliteitsbehoeften: Met behulp van een web interface was het mogelijk om verschillende scenario’s doorrekenen, zoals de impact van wijzigingen in het openbaar vervoernetwerk. Deze scenario’s gaven een beeld van de mogelijke verschuivingen in vraag naar verschillende vormen van vervoer.
Stap 1
Visualisatie van mobiliteitsbereik
De eerste stap was het ontwikkelen van een bereikbaarheidskaart die inzichtelijk maakt welke wijken en dorpen goed of minder goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Door deze kaart te koppelen aan de bevolkingsdichtheid en specifieke doelgroepen, zoals ouderen en scholieren, werd een duidelijk beeld verkregen van de huidige situatie en de grootste pijnpunten in het vervoersaanbod. Deze kaart werd visueel weergegeven in een dashboard, waardoor beleidsmakers snel konden zien welke gebieden prioriteit vereisten.
Stap 2
Analyseren van doelgroepenvervoer en OV-gebruik
Door de gegevens over doelgroepenvervoer te koppelen aan de openbaar vervoersbereikbaarheid, konden gebieden worden geïdentificeerd waar een betere aansluiting met het OV het gebruik van Wmo- en leerlingenvervoer zou kunnen verminderen. Bijvoorbeeld: in wijken waar veel Wmo-gebruikers wonen maar waar het openbaar vervoer slecht bereikbaar is, werden specifieke maatregelen aanbevolen om de toegankelijkheid van het OV te verbeteren.
Stap 3
Verbeterde besluitvorming door scenario-analyse
Op basis van de doorrekening van verschillende scenario’s werden aanbevelingen gedaan voor het toekomstbestendig maken van het vervoersaanbod. Hierbij werd rekening gehouden met zowel demografische veranderingen als beleidswijzigingen. De scenario-analyse gaf inzicht in de effecten van bijvoorbeeld het toevoegen van bushaltes, het verplaatsen van bestaande routes, of het inzetten van extra maatwerkvervoer in bepaalde wijken.
Stap 4
Stap 5
Impact
De inzichten uit de bereikbaarheidsscan hebben Regio Gooi & Vechtstreek geholpen om gerichtere keuzes te maken in het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer. Door slecht bereikbare wijken te identificeren en te prioriteren, kon de regio gericht investeren in het verbeteren van de OV-verbindingen.
Dit leidde tot een betere toegankelijkheid voor inwoners en een verschuiving van afhankelijkheid van maatwerkvervoer naar het reguliere openbaar vervoer. Daarnaast konden besparingen in het Wmo-vervoer worden gerealiseerd doordat bepaalde wijken nu beter bereikbaar zijn met het reguliere OV. Deze veranderingen hebben niet alleen geleid tot lagere kosten, maar ook tot een duurzamer en inclusiever mobiliteitsbeleid voor de regio als geheel.
Wil je ook graag een geografische of demografische analyse laten uitwerken?
Neem vrijblijvend contact op!